
Lägger upp Åsa Linderborgs recention av boken Ulrike Meinhof-en bografi av Jutta Ditfurth, på grund av en pågående diskussion med Gustav på hans blogg.
Ulrike Meinhof, född 1934, på Stammheimfängelsets rastgård ett par år före sin död 1976. På lilla bilden, från början av 1960-talet, var hon en firad skribent på tyska tidningen ”konkret”.
Foto: Jutta Ditfurths arkiv
Foto: Jutta Ditfurths arkiv
Åsa Linderborg om Ulrike Meinhof, antikommunismen – och nazismen
Vilket yrke har ni?” frågar rätten. ”Antifascist”, svarar Ulrike Meinhof.
När Röda armé-fraktionen, RAF, står åtalad bjuder det tyska rättssystemet upp till svart fars. Juristerna, flera med ett nazistförflutet, gör allt för att de åtalade inte ska prata politik; straff ska utmätas, men brottsmotiven ska tystas. Senare finner man Meinhof hängd i sin cell. Professor Mallach, NSDAP-medlemsnummer 915 49 86, ska vällustigt svinga skalpellen över obduktionsbordet. Det är framför allt hjärnan han vill åt.
Hur kunde en av Tysklands mest respekterade journalister, en välutbildad, intellektuell fixstjärna och tvåbarnsmor med kristen uppfostran, ta till vapen? Frågan är ofrånkomlig – särskilt för den borgerliga intelligentia som med exemplet Ulrike Meinhof lärde sig bli rädd för sina egna barn – men den lägger sig i vägen för andra frågor: Hur kan naziförbrytare fortsätta få vara respekterade män i staten? Hur kan ett land som just avslutat ett folkmord aktivt stödja kolonialkrig i tredje världen? Hur kan en stat som återvunnit demokratin än en gång kriminalisera regimkritiska åsikter? Att isolera RAF till en fråga om individen (det finns de som vill förklara Ulrike Meinhofs väg till terrorismen med ett hjärnbråck) är att bekväma sig bort från en analys av samhällsstrukturerna.
När man läser Ulrike Meinhof av Jutta Ditfurth, en av Die Grünens grundare, inser man att RAF inte föddes i och med fritagningen av Andreas Baader 1970. Man kan lika gärna säga att den uppstod 1952, när polisen oprovocerat sköt tre fredsdemonstranter i ryggen. Eller i samma stund som Förbundsrepubliken bestämde sig för att kampen mot kommunismen var viktigare än avnazifieringen och att de som förföljdes under Tredje riket därför skulle fortsätta jagas. Eller när socialdemokraterna kastade ut sin vänster för att bilda regering med CDU, och därmed skapade en avsevärd opposition utan demokratisk representation. ”När jag flydde från Hitlers tredje rike bestämde jag mig för att ständigt kämpa mot barbariet. Det nya barbari som hetsade Ulrike till döds föddes ur samma ännu fruktsamma sköte”, sa författaren Erich Fried på Ulrike Meinhofs begravning 1976.
RAF är berättelsen om antikommunismen som överordnat paradigm. I Europa fanns det två stater där kommunisterna var illegala – Francos Spanien och socialdemokraternas Västtyskland – men censuren, avlyssningen, registreringen och yrkesförbudet drabbade radikaler av alla slag. Repressionen var nödvändig av det enkla skälet att opinionen uppgick i masstal; tio miljoner namnunderteckningar motsatte sig Nato-samarbete samtidigt som fackföreningsrörelsen gick till offensiv för höjda reallöner och ekonomisk demokrati. Situationen var explosiv.
De historiska omständigheterna kring RAF är med andra ord tunga, och förljuget är påståendet att det var RAF:s metoder Förbundsrepubliken tvingades sätta stopp för. Det var idéerna man ville döda, det var därför staten tog till vapen långt innan antifascisterna gjorde det. ”Lägg hennes mun i en kista av järn”, diktade Karl Vennberg till minne av Gudrun Ensslin. I historiens öppna sår vätskar dock vänsterdeterminismen. Man kan beundra Ulrike Meinhof för hennes rationalitet och konsekvens – särskilt som RAF:s texter var så motsägelsefulla och snåriga – men det var inte av nödvändighet som hon beslutade att överge pennan för ett automatvapen. Hur väl valda måltavlorna än var – amerikanska militärförläggningar, varuhus, arbetsgivareföreningen, Högsta domstolen, propagandamegafonen Springer – var de inte enbart symboler för ett våldsamt samhällssystem det fanns och finns alla skäl att hata; attentaten kostade trots allt liv. Varje människa har moraliskt ansvar för sin egen våldsutövning.
Jutta Ditfurths beundran för Meinhof är alltför stor för att hon ska ta upp sådana här frågor till reflexion i sin biografi som både hade kunnat vara skönare skriven och smidigare översatt. Hon har ändå skrivit en viktig, djupt upprörande bok, eftersom den andlöst nedslående berättelsen om RAF skänker ljus både över andra världskriget och vår tids terrorismbekämpning. Och för den som inte bara vill prata om världen utan också förändra den, är boken ett utmärkt diskussionsunderlag. Vad kan den göra som verkligen vill sätta tryck bakom orden? Frågan är kanske inte varför Ulrike Meinhof gick över gränsen – och var går gränsen? – utan att inte fler tar steget från protest till motstånd.
Åsa Linderborg
Vilket yrke har ni?” frågar rätten. ”Antifascist”, svarar Ulrike Meinhof.
När Röda armé-fraktionen, RAF, står åtalad bjuder det tyska rättssystemet upp till svart fars. Juristerna, flera med ett nazistförflutet, gör allt för att de åtalade inte ska prata politik; straff ska utmätas, men brottsmotiven ska tystas. Senare finner man Meinhof hängd i sin cell. Professor Mallach, NSDAP-medlemsnummer 915 49 86, ska vällustigt svinga skalpellen över obduktionsbordet. Det är framför allt hjärnan han vill åt.
Hur kunde en av Tysklands mest respekterade journalister, en välutbildad, intellektuell fixstjärna och tvåbarnsmor med kristen uppfostran, ta till vapen? Frågan är ofrånkomlig – särskilt för den borgerliga intelligentia som med exemplet Ulrike Meinhof lärde sig bli rädd för sina egna barn – men den lägger sig i vägen för andra frågor: Hur kan naziförbrytare fortsätta få vara respekterade män i staten? Hur kan ett land som just avslutat ett folkmord aktivt stödja kolonialkrig i tredje världen? Hur kan en stat som återvunnit demokratin än en gång kriminalisera regimkritiska åsikter? Att isolera RAF till en fråga om individen (det finns de som vill förklara Ulrike Meinhofs väg till terrorismen med ett hjärnbråck) är att bekväma sig bort från en analys av samhällsstrukturerna.
När man läser Ulrike Meinhof av Jutta Ditfurth, en av Die Grünens grundare, inser man att RAF inte föddes i och med fritagningen av Andreas Baader 1970. Man kan lika gärna säga att den uppstod 1952, när polisen oprovocerat sköt tre fredsdemonstranter i ryggen. Eller i samma stund som Förbundsrepubliken bestämde sig för att kampen mot kommunismen var viktigare än avnazifieringen och att de som förföljdes under Tredje riket därför skulle fortsätta jagas. Eller när socialdemokraterna kastade ut sin vänster för att bilda regering med CDU, och därmed skapade en avsevärd opposition utan demokratisk representation. ”När jag flydde från Hitlers tredje rike bestämde jag mig för att ständigt kämpa mot barbariet. Det nya barbari som hetsade Ulrike till döds föddes ur samma ännu fruktsamma sköte”, sa författaren Erich Fried på Ulrike Meinhofs begravning 1976.
RAF är berättelsen om antikommunismen som överordnat paradigm. I Europa fanns det två stater där kommunisterna var illegala – Francos Spanien och socialdemokraternas Västtyskland – men censuren, avlyssningen, registreringen och yrkesförbudet drabbade radikaler av alla slag. Repressionen var nödvändig av det enkla skälet att opinionen uppgick i masstal; tio miljoner namnunderteckningar motsatte sig Nato-samarbete samtidigt som fackföreningsrörelsen gick till offensiv för höjda reallöner och ekonomisk demokrati. Situationen var explosiv.
De historiska omständigheterna kring RAF är med andra ord tunga, och förljuget är påståendet att det var RAF:s metoder Förbundsrepubliken tvingades sätta stopp för. Det var idéerna man ville döda, det var därför staten tog till vapen långt innan antifascisterna gjorde det. ”Lägg hennes mun i en kista av järn”, diktade Karl Vennberg till minne av Gudrun Ensslin. I historiens öppna sår vätskar dock vänsterdeterminismen. Man kan beundra Ulrike Meinhof för hennes rationalitet och konsekvens – särskilt som RAF:s texter var så motsägelsefulla och snåriga – men det var inte av nödvändighet som hon beslutade att överge pennan för ett automatvapen. Hur väl valda måltavlorna än var – amerikanska militärförläggningar, varuhus, arbetsgivareföreningen, Högsta domstolen, propagandamegafonen Springer – var de inte enbart symboler för ett våldsamt samhällssystem det fanns och finns alla skäl att hata; attentaten kostade trots allt liv. Varje människa har moraliskt ansvar för sin egen våldsutövning.
Jutta Ditfurths beundran för Meinhof är alltför stor för att hon ska ta upp sådana här frågor till reflexion i sin biografi som både hade kunnat vara skönare skriven och smidigare översatt. Hon har ändå skrivit en viktig, djupt upprörande bok, eftersom den andlöst nedslående berättelsen om RAF skänker ljus både över andra världskriget och vår tids terrorismbekämpning. Och för den som inte bara vill prata om världen utan också förändra den, är boken ett utmärkt diskussionsunderlag. Vad kan den göra som verkligen vill sätta tryck bakom orden? Frågan är kanske inte varför Ulrike Meinhof gick över gränsen – och var går gränsen? – utan att inte fler tar steget från protest till motstånd.
Åsa Linderborg

Är det här en bra text?
SvaraRaderaDet går att skriva om en repressiv stat som "skapar" terrorismen utan att ursäkta terroristerna - Åsa har inga sådana ambitioner.
Ett exempel: Socialdemokraterna bryter samarbetet med vänstern för att bilda koalition med CDU vilket lämnar en stor grupp utan politiskt inflytande.
Samma situation skulle mycket väl kunna uppstå i Sverige. I själva verket är socialdemokraterna och moderaterna varandra närmre än vänsterpartiet är till något av de övriga riksdagspartierna. Skulle en eventuell koalition mellan blocken berättiga till utomparlamentariska metoder? Jag vet att Åsa tycker det.
Hon tycker förmodligen att Ulrike Meinhof var en bättre människa än vilken moderat som helst.
En fråga:
Tycker du att mord på oskyldiga människor kan rättfärdigas för NÅGOT realistiskt syfte?
/Gustav
Det finns mycket att diskutera ser jag. Får dessvärre tillfälligtvis lämna walkover. Kl 10 ska jag vara i Starrkärr för att öva tillsammans med Aurum trio. Vi ska sjunga med dem imorgon.
SvaraRaderaJag ska för dagen försöka släppa alla mordiska tankar.
Men jag återkommer!
Nu är det inte en artikel om det repressiva västtyskland hon skriver. Hon recenserar ju JD:s bok om UM! Åsa ursäktar väl inte "terroristerna". Hon skriver ju istället att "Jutta Ditfurths beundran för Meinhof är alltför stor för att hon ska ta upp sådana här frågor till reflexion i sin biografi som både hade kunnat vara skönare skriven och smidigare översatt." Frågorna det gäller är just RAF:s våld. Ser du inte eller vill du inte se i din jakt på allt som står till vänster.
SvaraRaderaNär du sen målar upp ett svenskt scenario anar jag åter en historielöshet. Det var inte, och framför allt är inte, samma läge som i 60-talets Västtyskland.
Självklart är inte jag för mord i något syfte. Men ändå begås det sådana både av dina "bad guys" och "good guys"! Proportionerna dem emellan kan man ju fundera över.
Nu måste jag lägga ner för tillfället. Jag ska sjunga sånger om kärlek och nåd, om ett par timmar, och det kräver en annan stämning.
Svårt för vår lilla kör att matcha så otroligt bra musiker, som de i Aurum trio.
Hoppas allt funkar bra med kärleken och nåden.
SvaraRaderaVi tänker oss ett scenario: någon som kallade sig liberal mördar Åsa Linderborg och ett antal slumpmässiga människor i hennes närhet.
Jag ska nu beskriva attentatet.
Det fanns och finns förvisso all anledning att hata Åsa Linderborg och det hon representerar men attentatet kostade trots allt liv...
Hur skulle du reagera? Opassande?
Och förklara gärna för en historielös, varför är en arbetsgivarorganisation ett legitimt mål? Jag skulle aldrig aldrig anställa en person som är uttalat vänster. Dags att mörda mig också?
Tack! Med kärleken och nåden fungerade allt bra. Men du får väl fråga det andra närvarande päronet. Hon är ju inte så partisk som jag.
SvaraRaderaSå till scenariot. Opassande? Jag skulle bli förtvivlad. Lika förtvivlad som jag skulle bli om förslagsvis Johan Norberg med närstående skulle drabbas av ett motsvarande tänkt scenario.
Det är här historielösheten kommer in. Det här läget finns inte, och förhoppningsvis kommer inte att finnas i Sverige. Dessutom hade jag inte stått bakom något motsvarande ens under mina rödaste år. Fast jag levde ju å andra sidan i Sverige.
Samma sak med arbetsgivarföreningar. De är INTE legitima mål bara för att de just är arbetsgivarföreningar. Tycker jag alltså. Men om du skulle kunna försöka se dig själv som en västtysk RAF-medlem, nån gång 1975 tror jag det var, som Martin Schleyer(arbetsgivarföreningens chef) mördades av RAF. Då var nog det ett legitimt mål ur deras ögon. Jag tycker inte det var legitimt. Jag skulle nog kunna gå i god för att inte heller Åsa Linderborg skulle tycka det vara legitimt.
Till slut till egna eventuella frånfälle. Ringer inte du, så gör jag det imorgon för att inta en lunch eller så.
Jag kommer iallafall att vara obeväpnad.
(Reservation: Det här inlägget har gjorts under reklaminslagen i Beckfilmen i 4:an. Bra story, men den går inte upp mot de RIKTIGA Beckfilmerna då han var rejält vänster)
Godnatt !